ارتباط بین انسان و وسایل الکترونیکی، روز به روز در حال افزایش است. در برخی از کشورها، کاربران بیش از 11 ساعت از فعالیتهای روزانه خود را به تعامل در دستگاههای الکترونیکی می گذرانند. در آیندهای نزدیک، استفاده از این وسایل در تمام فعالیتهای روزانه انسان نقش خواهد داشت.
5 تا از ترندهای بازاریابی دیجیتال در شبکههای اجتماعی
1.علاقه نسل جوان به اینستاگرام
علاقه نسل جوان به اینستاگرام با حضور یک میلیارد کاربر ثابت می شود. این موفقیت چشمگیری برای این شبکه اجتماعی است. بیشترکاربران اینستاگرام جوان و رنج سنی بیشتر آن ها زیر 30 سال دارند. این شبکه اجتماعی همچنان در حال رشد می باشد اما فیس بوک به عنوان شبکه اجتماعی نسل مسن شناخته شده است. مشکلی که بازاریابان با این شبکه اجتماعی خواهند داشت، احتمالا حذف گزینه نمایش تعداد لایکها است. چرا که فعالیت بسیاری از کسبوکارها و اینفلوئنسرها میتواند تحت تاثیر عدم نمایش تعداد لایکها قرار بگیرد.
2.شاید فیس بوک به اوج برسد
فیسبوک دیگر پادشاه شبکههای اجتماعی نیست. بر اساس تحقیقات فوربز، حدود ۴۱ درصد از کاربران فیس بوک سن بالای 60 سال دارند. جمعیت جوانتر استفاده از سایر شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و تیکتوک را به استفاده از فیسبوک ترجیح میدهند. به نظر میرسد به دلیل رسوایی فیس بوک در سال ۲۰۱۸ اعتبار فیس بوک از بین رفته است.
با توجه به اینکه شاهد روند نزولی کاربران فیس بوک هستیم. البته فیسبوک هنوز هم سرپا است و مخاطبان خاص خود را داشته و ممکن است به اوج برسد. پس از آن که مطمئن شدید مخاطب هدف شما در فیسبوک فعال است، بودجه بازاریابی خود را به این شبکه اجتماعی اختصاص دهید.
3. افزایش بازاریابی در پیام رسان ها
افزایش بازاریابی در پیامرسانها که فقط برای برقراری ارتباط با خانواده یا دوستان نیستند. کسبوکارهای بسیاری از پیامرسان فیسبوک یا واتساپ برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. واتساپ ۶/۱ میلیارد کاربر فعال دارد و هر روز بیش از ۵۵ میلیارد پیام در واتس آپ ارسال می شود. پنج یا هفت سال آینده، پیامرسانها به اولین شبکه بازاریابی دیجیتال تبدیل می شوند. بنابراین استفاده از پیامرسانها به عنوان یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ میتواند موفقیت بازاریابی شما را تضمین کند. پیامرسانها به شما کمک میکنند تا با محتوای کوتاه و شخصی سازی شده با مخاطبان خود در ارتباط باشید.
4. تسلط چت باتها بر خدمات مشتری
تسلط چت باتها بر خدمات مشتری که یک نرمافزار هوش مصنوعی (AI) هستند. جت بات ها با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آنها کمک خواهند کرد. با گذشت زمان و جمعآوری بیشتر دادهها، هوش مصنوعی درباره مشتریان اطلاعات بیشتری کسب کرده و میتواند بهتر به خدمات مشتری رسیدگی کند. در حال حاضر این چت باتها تنها پیامهای متنی را پوشش میدهند. در آینده نزدیک شاهد گفتوگوی کلامی هم خواهیم بود. بر اساس تحقیقات Tidio در ابتدای سال ۲۰۲۰ حدود ۴۳ درصد از مشتریان ترجیح میدهند که از خدمات چت باتها استفاده کنند. به طور یقین چت باتها از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال پیش رو خواهند بود.
5.محتوای خوب ارزشمند است
بازاریابی محتوایی هنوز هم از مهمترین اصلهای بازاریابی دیجیتال است. بااینحال کیفیت محتوا بیش از همیشه اهمیت دارد. گوگل با درک عمیقتر و هوشمندانهتری محتوای آنلاین را شناسایی میکند. توصیه گوگل به دیجیتال مارکتینگ کار ها این است که به جای دنبال کردن الگوریتمهای سئو، به دنبال لینکدهیهای مفید و نوشتن مطالب خوب باشید. همچنین از سرعت بالای سایت خودمطمعن باشید. فراموش نکنید که گوگل روز به روز باهوشتر و دقیقتر میشود و این شما هستید که باید محتوایی باکیفیت و عالی مطابق سلیقه مخاطب و البته گوگل تولید کنید.