روانشناسی فروش چیست و داشتن چه خصوصیاتی باعث موفقیت فروشنده در فروش می شود؟، روانشناسی فروش یکی از مهمترین مهارتهایی است که هر فروشنده موفق و حرفهای باید آن را داشته باشد. استفاده از تکنیک های فروش و روانشناختی و همچنین تسلط بر انواع سوگیریهای شناختی برای اثرگذاری بر تصمیمگیری مشتریان، به یکی از ضرورتهای شغل فروشندگی تبدیل شده است. ما در این مطلب می خواهیم به تعریف روانشناسی فروش بپردازیم و به خصوصیاتی اشاره کنیم که در فروشندگان موفق بیشتر دیده می شود. با ما همراه باشید.
شما زمانی میتوانید بر روی مشتری خود اثر بگذارید که سه جزء کلیدی و بسیار مهم را در مورد مشتری خود رعایت کنید:
- احساس
- اعتماد
- منطق
در واقع میتوان گفت روانشناسی فروش یعنی توانایی درگیر کردن و اثرگذاری بر این سه حوزه با استفاده از تکنیکهای روانشناسی. در ادامه این سه جزء را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم. فقط باید مراقب باشید دچار اثر دانینگ کروگر در یادگیری اصول روانشناسی فروش نشوید.
تعریف روانشناسی فروش چیست؟
با توجه به گستردگی علم روانشناسی و تأثیر زیادی هر کدام از حوزههای روانشناسی بر روی مشتریان یک کسبوکار دارد، ارائه یک تعریف جامع و کامل از روانشناسی فروش کاری بسیار دشوار است. اما اگر از منظر علم فروش و فروشندگان حرفهای به این موضوع نگاه کنیم، به تعریف زیر برای روانشناسی فروش میرسیم:
روانشناسی فروش یک فرآیند است که طی آن فروشنده یا بازاریاب به مطالعهی روانشناختی مشتریان بالقوه و بالفعل خود میپردازد تا بتواند خدمات یا محصولات خود را به آنها بفروشد.
روانشناسایی فروش برای شناخت فرایند خرید و معیارهای تصمیمگیری مشتری بسیار مهم است. اگر به عنوان فروشنده در یک کسب و کار فعالیت میکنید باید بتوانید خودتان را جای مشتری بگذارید.
برای درک بهتر این تعریف چند خرید آخر خود را به یاد بیاورید و آنها را با جزئیات بیشتری مرور کنید. فروشندههایی که شما از آنها خرید کردهاید چه ویژگی برجسته و پررنگی داشتند؟
از نظر علم روانشناسی فروشندگی، فروشندههایی که خصوصیات زیر را داشته باشند، اثرگذاری بیشتری و در نتیجه فروش بیشتری دارند:
- توانایی همدلی
- توانایی گوش دادن و کنجکاو بودن
- توانایی قرار دادن خود در موقعیت افراد دیگر
- هوش و توانایی استنباط
- ارتباط موثر
- ثبات عاطفی
- صبر
- مهارت حل مسئله
- خودآگاهی
- هوش هیجانی بالا
شما با یادگیری روانشناسی فروش میتوانید این ویژگیها را در خود تقویت کرده و به یک فروشنده حرفهای تبدیل شوید. بنابراین، سرمایهگذاری در آموزش و پیشرفت در حوزه روانشناسی فروش، بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای افزایش موفقیت و رشد فروشندگان، بسیار حیاتی و ضروری است