در دیجیتال مارکتینگ از چه ابزارهایی استفاده می شود و برای اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق چه مراحلی را باید طی کرد؟، در علم دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی برای آنالیز دیتا وجود دارد. دیجیتال مارکتر نیز باید به این ابزار مسلط باشد و بتواند از طریق تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزارهای مختلف نقاط ضعف و قوت کمپین‌ها را پیدا کرده و آنها را بهینه سازی کند. سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز از مهمترین ابزارها هستند که یک دیجیتال مارکتر باید بتواند با آنها کار کند. البته شبکه‌های اجتماعی نیز در خود ابزارهایی جهت آنالیز دارند که مارکتر باید با آنها آشنا باشد.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید، قطعا نیاز به ابزارهایی خاص این روش بازاریابی خواهید داشت. در ادامه چند ابزار کارآمد و مهم بازاریابی دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس سرویسی است که به شما اجازه می‌دهد وضعیت وبسایت خود را با تمام جزئیات تحلیل و بررسی کنید. یادگیری گوگل آنالیتیکس از مهم‌ترین کارهایی است که یک دیجیتال مارکتر باید به آن آشنایی داشته باشد. مهم‌ترین گزارش‌های آنالیتیکس عبارتند از:

  • گزارش نرخ پرش صفحه‌های سایت
  • گزارش تعداد کلی بازدیدها و بازدیدکنندگان
  • گزارش انواع دستگا‌ه‌هایی که سایت شما با آن‌ها بازدید شده است
  • گزارش پراکندگی جغرافیایی مخاطبان

گوگل اد وردز

گوگل اد وردز بی‌شک محبوب‌ترین سرویس برای اجرای کمپین تبلیغاتی دیجیتال است. این سرویس به شما کمک می‌کند تا وبسایتتان هنگام سرچ شدن یک سری کلمات کلیدی خاص (به انتخاب شما)، در صفحه اول گوگل و بالاتر از سایر سایت‌ها نمایش داده شود. در مقابل شما به ازای هر کلیکی که مخاطبان را از گوگل به سایتتان منتقل می‌کند، مبلغی را به گوگل می‌پردازید.

Trello

ترلو یک سرویس مدیریت پروژه است که براساس سیستم کانبان کار می‌کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا برای کارهای خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و تقسیم وظایف را به خوبی انجام بدهید. از ترلو به‌خصوص می‌توانید برای طراحی تقویم محتوا در استراتژی محتوایی استفاده کنید.

Mailchimp

میل چیمپ یک سرویس تبلیغات و ایمیل مارکتینگ است که به شما اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف یک کمپین ایمیل مارکتینگ از جمله میزان باز شدن ایمیل‌ها و میزان ترافیک را پیگیری کنید.

برنامه‌ریزی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ

اجرای یک کمپین موفق بازاریابی دیجیتال شامل مراحل زیر است:

تعیین هدف:

  • بازار هدف شما چیست؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • قصد دارید در پایان کمپین به چه نقطه‌ای برسید؟

تعیین پرسونا:

  • چه کسانی مخاطبان شما هستند؟
  • چه ویژگی‌های فردی دارند؟
  • بیشتر از چه کانال‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند؟

تعیین بودجه:

  • چه مقدار از بودجه بازاریابی را می‌توانید به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید؟
  • چه تعداد افراد با چه سطح مهارتی را می‌توانید به کار بگیرید؟
  • این برنامه از افراد تیم شما چقدر انرژی می‌گیرد؟
  • در صورت شکست، آیا بودجه‌بندی شما مانع ضرر کلان می‌شود یا نه؟

تعیین برنامه:

  • روی چه نوع محتواهایی باید تمرکز کنید؟
  • چه بسترهای انتشاری برای کار شما مناسب‌تر است؟
  • چه لحنی را باید در پیش بگیرید؟