بستن یک قرارداد فروش شامل چه مراحلی است؟، تیم فروش وقت و انرژی زیادی صرف میکند تا بتواند معامله فروش را با موفقیت ببندد. البته منطقی هم هست. چون بستن معامله موفق و قطعی کردن فروش، مهمترین بخش چرخه فروش است. در واقع این کار، چیزی فراتر از برقراری ارتباط با مشتری بالقوه و متقاعد کردن او برای خرید است.
هر کاری که تیم فروش میکند، به امید رسیدن به مرحله نهایی است، یعنی بستن قرارداد و انجام معامله موفق. بهترین راه برای رسیدن به هدف، داشتنِ برنامه است.
حتی اگر تجربه خوبی در زمینه فروش دارید و قبلا چندین بار با موفقیت این کار را انجام دادهاید، باز هم به آموزش و یادگیری نکات جدید درباره بستن معامله موفق نیاز دارید. چون دنیای کسب و کار، نیازها و انتظارات مشتریان، مدام در حال تغییر است؛ پس شما هم باید گام به گام با این تغییرات پیش بروید و دانش خود را بهروز کنید.
برای این منظور، میخواهیم درباره نحوه بستن قرارداد فروش صحبت کنیم و در ادامه نکات مهم در تنظیم قرارداد فروش را با هم مرور خواهیم کرد که با استفاده از آنها میتوانید با موفقیت معامله فروش را ببندید.
مراحل بستن یک قرارداد فروش
هر معامله معمولا از چند قسمت تشکیل می شود:
- طرح یک ایده توسط یک طرف معامله
- پذیرفتن آن توسط طرف دیگر معامله
- انعقاد قرارداد
در اغلب موارد، دو مرحله اول یک معامله یا چرخه فروش بسیار ساده تر از مرحله آخر است.
یک معامله ممکن است در آخرین لحظات انعقاد از دست برود و حسرتی را در دل صاحب کسب و کار بگذارد. راههای زیادی وجود دارد که حتی اگر از آخرین تکنیکهای فروش استفاده نکنید، باز هم شما را به موفقیت در قرارداد نزدیک میکنند.
رازههای فروشندگان حرفهای در بستن معاملات در مواردی است که در ادامه بیشتر راجع به آنها صحبت میکنیم.
نتیجهگیری
یادتان باشد که کار شما در رابطه با فروش، این است که یک فضای گرم و صمیمی و البته محترمانه با مشتری داشته باشید. در تنظیم قراردادفروش فقط به قالب قرارداد فکر نکنید. جلب نظر مشتری در نحوه بستن قرارداد اهمیت زیادی دارد. از حرفها یا رفتارهایی که موجب ناراحتی مشتری میشود، بپرهیزید. چون این رفتارها موجب میشود که برای همیشه مشتری را از دست بدهید. سعی کنید با استفاده از این تکنیکها، هم مشتری را راضی نگه دارید و هم محصولتان را با موفقیت بفروشید. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید، این است که بستن معامله فروش، پایان کار نیست و باید سعی کنید ارتباط بلندمدتی با مشتری داشته باشید.