بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) و flywheel به چه معناست؟، بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) یک روش تجاری است که با خلق محتوای ارزشمند و ایجاد تجربهای مفید مشتری را جذب میکند. اگرچه بازاریابی درونگرا، محتوایی را که شاید مخاطب همیشه نخواهد برایش فراهم میکند، اما ارتباطهایی را که مد نظر مخاطب است ایجاد کرده و مشکلات فعلیشان را حل میکند.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) چیست؟
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) روشی برای رشد شرکت از طریق ایجاد روابطی پرمعنا و پایدار با مشتری و مصرف کننده است. به بیان دیگر، به معنای ارزش گذاری و اختیار دادن به افراد در هر مرحله از مسیر و دستیابی به اهدافشان است.
شما میتوانید به سه طریق از بازاریابی Inbound Marketing استفاده کنید:
- جذب: جذب نمودن افراد مناسب با محتوا و گفتگوی ارزشمند که شما را به عنوان یک مشاور قابل اعتماد معرفی میکند.
- مشارکت: معرفی بینش و راه حلهایی که با اهداف و تصوراتشان سازگار باشد تا درنهایت از شما خرید کنند.
- خشنودسازی: عرضه کمک و پشتیبانی برای قدرت بخشیدن به مشتری و کسب رضایت و خشنودی او.
وقتی مشتری رضایت داشته باشد و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد، مشتریهای جدید به شرکتتان جذب شده و حلقه ارتباطی شما بزرگتر میشود. شرکت با این کار فرصتی به دست میآورد و به همین دلیل رویکرد درونگرا پایه قدرتمندی برای ایجاد Flywheel است.
Flywheel چیست؟
Flywheel یک مدل تجاری است که نشان میدهد شرکت شما چه فرصتهایی را با ایجاد تجربه خوب برای مشتری میتواند به دست بیاورد. با ایجاد استراتژیهایی برای جذب و همینطور حفظ مشتری میتوانید برای خود فرصت ایجاد کرده و همین فرصتها را به عنوان مواد اولیه برای Flywheel استفاده کنید.
از سوی دیگر موانع میتوانند حرکت Flywheel را کند کنند. در بیشتر موارد بزرگترین موانع پیش روی مشتری از تیمها نشات میگیرند، بنابراین ارتباط و روشنگری میان تیمها میتواند Flywheel را همواره در حل چرخیدن نگه دارد. زمانی که Flywheel با رویکرد درونگرا پیش برود، بازاریابی، فروش و خدمات به عنوان مواد اولیه و سوخت عمل کرده و از طریق جذب، مشارکت و خشنود سازی مشتری، موانع را کنار میزنند. تمام فعالیتهای سازمان باید در جهت برداشتن موانع مشتری عمل کنند.
مثلاً در مرحله جذب، بازاریابی با انجام کارهایی مانند وبلاگ نویسی، بازاریابی، تبلیغات، مهمترین نقش را ایفا میکند. اما اعضای تیم فروش هم با مشارکت در فروش عمومی سوخت رسانی میکنند. اعضای تیم خدمات هم با کمک به مشتریهای فعلی و بازگشت آنها سوخت Flywheel را افزایش میدهند.
با جذب مشتری کافی، مشارکت و کمک به موفقیت آنها، چرخ فروش Flywheel همچنان چرخیده و مشتریهای جدید به سمتتان میآیند. با گذشت زمان بدون نیاز به سرمایه گذاری برای جذب مشتری کسب و کارتان بزرگ و بزرگتر میشود. حالا بیایید برخی از استراتژیهای بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) را معرفی کنیم.